Banden controleren
Mannen van Nederland…de zomer is weer bijna ten einde. Hoe zit het met de bandjes van uw viervoetige vriend? De bandenspanning kunt u natuurlijk zelf makkelijk controleren. De ervaring leert echter dat de meeste mensen dit niet of nauwelijks doen ( waaronder uw redacteur). Gevaarlijke situaties kunnen hierdoor ontstaan, zoals slippen of uit de bocht vliegen. Ook heeft dit een negatieve invloed op het brandstofgebruik. Niet onbelangrijk met de weer oplopende brandstofprijzen. Een te zachte band kan ook snel te warm worden. Een te harde bandenspanning daartegen is ook niet goed. De band heeft minder goed contact met de weg en de autoband slijt sneller! Controleer de bandenspanning dus regelmatig.
Profieldiepte en banden controleren op slijtage
Het is helaas niet anders…alle banden slijten nu eenmaal en moeten op den duur gewoon vervangen worden. Het is gevaarlijk om door te rijden met een minder profiel. Het advies is dan ook om de banden te vervangen als het profiel minder dan 2 mm is. (wettelijk is dit 1,6 mm) Bij winterbanden dient u de banden te vervangen als het profiel minder dan 4 mm is. Wel even goed om bij stil te staan.
Winterbanden en zomerbanden
De bandenfabrikanten maken twee verschillende type banden. De zomerband voor de hogere temperaturen en de winterband voor…inderdaad…de lagere temperaturen. Een zogenaamde allseason-band of 4-seizoenenband ligt tussen een zomer- en een winterband in. Deze zijn geschikt voor de winters die we in Nederland kennen, maar niet voor de wintersport in bijvoorbeeld Oostenrijk. Dat kunt u echt niet om de winterbanden heen.